Det finnes ut utall av konvensjoner som kan kreve et samspilt makkerpar både å benytte, men også å kjempe imot. Åpningen 3 NT som forteller om gående minor er populær, men alle har kanskje ikke fått snakket så veldig mye igjennom hvordan de forsvarer seg mot den?
Se bare her
Du er altså i gunstig sone, det er lagkamp, og MTV starter meldingene med 3NT som betyr en gående minorfarge, normalt uten sidehonnør.
Makker har til å melde 4 hjerter, men til din store overraskelse henter MTH frem 5 kløver i blodsonen! Vel du vet det er pass/korrekt så det er ganske safe å hive innpå en dobling for å varsle makker at du har noen kort.
Men hva skjer nå da makker melder pass på 5D, satte jeg opp en kravpass-posisjon da jeg doblet 5kløver eller har makker bare meldt inn på noe ræl?
Hva ville du meldt i denne posisjonen?
Jeg tenkte at her er det enkle det beste. Makker får melde en gang til hvis han har noe å melde på. En annen faktor er at motparten har valgt å være med til 5-trinnet i rød mot hvit sone, det betyr at de nok har noen spesielle kort. Derfor meldte jeg pass.
Det var blink, kortene så ikke akkurat ut som jeg hadde trodd
Øst hadde en supersterk 3NT åpning med 9-kort farge og en sidekonge! Makker hadde selvsagt strukket seg med sin innmelding, det hadde ikke blitt billig å støttet til 5hjerter!
En rask konklusjon kan være at motparten hadde ekstra, makker hadde vel nesten ikke til sin første melding engang.
Men nå kommer selve poenget rundt dette spillet. Med din faste makker burde du avtale et forsvar som skiller på de forskjellige innmeldingene.
Du kan for eksempel spille det slik når motparten åpner 3NT:
- Dbl = opplysende
- 4kl = Begge Major
- 4D= en majorfarge, fordelingsbasert ikke honnørstyrke (som dette spillet)
- 4 H/S = naturlig, lover minst åpnings styrke
Det ligger selvsagt flere varianter bak dette igjen, men det er i alle fall et utgangspunkt for de som ikke har tenkt over posisjonen.