Hva er beste spilleplan?

Du har som SYD meldt deg opp i 7♠, vest doblet ditt hjerter cue-bid underveis, ellers har motparten ikke gjort noe aktivt i meldingene.

Vest starter motspillet med hjerter dame, legger du en plan?

Vi har 5 stikk i spar, 2 i hjerter, 3 i ruter og 2 i kløver for 12 totalt. Sitter ruteren 3-2 hos motparten er kontrakten urokkelig.

Kan det være andre muligheter for hjemgang?

Reverse dummy: Dette betyr at vi gjør blindemann til vinnerhånden ved å trumfe opp taperne. Dette gjøres ved å kaste kløver på hjerter, trumfe en hjerter. Kløver konge, kløver til ess og kløver til stjeling. Spar til tieren og kløver til stjeling. Nå kan vi spille ruter til kongen og ta ut trumfen med K kn hos blindemann. Dette krever at trumfen sitter 3-2 (ca 67 % sjanse) og at ikke motparten trumfer andre kløver eller hjerter.

Trumfe god den 13 kløveren: også her kaster vi en kløver på den andre hjerter honnøren. Nå tar vi to runder trumf, så tre ganger kløver til stjeling. Hvis ikke kløverfargen sitter 3-3 (35 %) eller dame-knekt doubleton hos motparten har vi fortsatt ruterfargen å falle tilbake på.

Hvordan løser vi så dette videre?

Ruterfargen sitter 3-2 (67 %): alt ordner seg

4-kort ruter sitter sammen med 3-kort trumf: Vi spiller ruter fra topp og stjeler den fjerde hos blindemann. Nå trumfer vi oss hjem på hånden, tar ut trumfen og kan hente det 13 stikket med den godspilte ruteren.

Hvis vest har singleton 10 eller knekt i ruter kan vi starte med ruter ess, ruter til kongen og så fange øst kn x eller 10 x i vår D 8 finesse. Nå må vi ta ut trumfen hvis vest har 3-kort trumf.

Beste kombinasjon er derfor kanskje å legge ned ruter ess etter to runder trumf og kløveren viser seg å ikke ordne tre stikk. Skulle vest følge med tieren eller knekten tar vi ut trumfen for så å spille ruter til konge og satse på at farge løser seg (ja, vest kan være flink fra 3-kort trumf og kn10xx å legge i høyt under esset for å lure deg).

Hvis ikke knekt eller tiere faller fortsetter vi med ruter til kongen. Følger begge motspillere sitter ruter 3-2 og vi tar ut trumfen og forlanger resten. Skulle ruter være fordelt 4-1 hvor 4-kort sitter sammen med 3-kort trumf er vi fortsatt hjemme ved å trumfe god fargen.

Ved bordet kombinerte den aktuelle spillefører litt feil da han tok ut trumfen i tre runder, kastet kløver på hjerter fulgt av tre runder kløver til stjeling.

Hele spillet så slik ut

Spillefører var nå avhengig av ruteren 3-2, men måtte notere en beit. Hadde han vært litt mer nøyaktig og kun tatt to runder trumf ville den siste bonussjansen på ruterlengde sammen med 3-trumf ordnet hjemgang.

Du kombinerte vel dette bedre?