Fra kampen mellom Norge og Sverige i U26 har jeg hentet dette spillet som kan være ganske symptomatisk for kampen. Norge hadde sjansen til å hente en stor seier, men slurv og dårlig konsentrasjon i flere spill førte til et svært unødvendig tap etter noen store svingspill ut.
Du sitter NORD og hører Sverige melder seg opp i 3nt etter sekvensen til høyre. Hva ville du spilt ut?
Uten å spørre startet den Norske nord motspillet med kløver.
Hele spillet ser slik ut:
2 ♦ var IKKE overføring slik du trodde og nå gikk kontrakten hjem da spillefører trakk kortene riktig med spar til damen og ruter kapp samt spilte deg inn i kløver for å sikre seg på hjerter konge.
Hvis du hadde vært «at the table» hadde du spurt hva meldingene betydde og røyket ut at du kunne starte motspillet med hjerter slik du hele tiden hadde tenkt.
400 til Sverige var ikke noe særlig, men det var ikke så mye bedre i åpent rom.
Her gikk meldingene som følger
Utrolig passivt av den norske øst å la motparten spille 2♥? Slik kortene sitter er du beit i 3nt med riktig motspill, men jeg hadde vel tenkt det var en invitthånd mot en grand åpning. Kanskje stayman fulgt av 2nt? Nå ble det dobbelt galt når syd kom inn i meldingene og NS fant sin tilpasning og scoret 140 poeng. 11 imp til Sverige var ikke det Norge trengte i denne kampen hvor Norge tapte med 9 imp.
Nå er det 3 kamper igjen og Norge må hente inn 25 VP på ledende Sverige i U26, tøft, men ikke umulig.
Dette er en ting som jeg mener bør være en del av coach sin oppgave: Lese igjennom motpartens publiserte systemkort og gjøre spillerne oppmerksomme på ting som er utenom det vanlige. Det fritar selvfølgelig ikke spillerne for ansvar for å sørge for å finne ut hva motpartens meldinger betyr, men det reduserer faren for at misforståelser oppstår. Jeg har selv vært borti en situasjon i jr-mesterskap der språkbarriere kombinert med forventning om hva som er «normal» betydning av en melding gjorde at jeg trodde det viste noe helt annet enn det faktisk viste og motspillet gikk helt skeis grunnet dette, noe som lett hadde vært unngått hvis en coach hadde gjort oss oppmerksomme på spesielle ting i motpartens system. Jeg synes også at en god coach bør kunne komme med forslag til gode forsvar mot uvanlige systemvarianter til motstanderne.
Helt enig med deg her Håkon. Her er det mye å hente for en god coach.
Dette er krevende, jeg tror spiller skal følge litt med selv. Hovedtrekk i system pleier coach å trekke frem, men ved bordet er du alene. Jeg tror nordisk ga juniorene fin trening og synliggjør at de kan kjempe med de beste, men det må være fokus ved bordet 🙂 de tar dette igjen i EM