En spilleprøve

Nå skal vi se om du er våken som spillefører.

Oppgaven er å spille hjem 4 som SYD, det er lagkamp så vi velger å ikke fokusere på overstikk.

 Motspillet starter effektivt med kløver ess i utspill til esset hos øst, han vrir spar til esset hos vest som frir seg med nok en spar, øst følger også andre gang og du vinner med håndens nier.

Oppgaven er da å føre kortene videre, hvor du optimaliserer dine muligheter for hjemgang.

 


Utfordringen er å unngå taper i hjerter og ruter. Vi kan selvsagt tippe riktig i ruter og så der har vi allerede 50 % sjanse. Sitter hjerteren 3-3 er vi hjemme uansett og der har vi vel også 35 % sjanse!

Men hva om vi ikke treffer ruteren og hjerter sitter 6-0, 5-1 eller 4-2 med kongen hos øst. Kan vi ta med oss noe ekstra da uten å ødelegge 3-3 eller kongen hos vest?

Svaret er enkelt.

Vi tar for hjerter ess, så kløver til kongen og hjerter mot D kn 2. Hvis vest har kongen får vi nå fortsatt 2 stikk til i hjerter da vi kan spille to ganger hjerter fra syd. Dette gir avkast av en ruter og hjemgang.

Bonusen er:

  • Skulle øst ha hjerter konge singleton faller den under esset og vi er hjemme.
  • Skulle øst ha kongen doubleton i hjerter kommer bonusen ved å spille slik, da vil han stikke den andre hjerteren som går til blindemanns knekt, men er nå innspilt. Øst må da enten spille kløver til dobbeltrenons eller ruter som løser den fargen uten taper for oss!

Hele spillet så slik ut, det var lurt å være på vakt denne gangen!

Den aktuelle spillefører spilte etter to runder trumf hjerter til damen. Øst vant med kongen og kunne spille kløver tilbake. Dermed ble det gjettekonkurranse for spillefører etter ruterdame, noe han ikke besto.