I dag skal vi se nærmere på hvordan vi kan bruke informasjonen i meldingsforløpet til å ta riktig beslutning i spilleføringen.
Du spiller lagkamp mot spillere på øverste nivå.
Kløver 7 i utspill går til 4, ess og knekt. Kløver 10 i retur vinner du med kongen og vest følger med kløver 3. Spar 2 følger fra nord, øst har spar 7 og vest stikker din konge med esset.
Ruter 10 i retur løper til kongen, øst følger med ruter 4.
Du har tapt for kløver ess og spar ess, ess-konge i hjerter kan du ikke løpe ifra så her handler det om å løse sparfargen uten flere tapere.
Du spiller spar 9, vest følger med spar 5. Tar du finessen eller topper du?
Løsningen ligger «kanskje» i meldingene og motspillet så langt.
Tenke på at øst kom inn på kløver ess i første stikk. Hvis øst ser mulighet for en stjeling, enten med singleton ruter/hjerter eller med 2-kort hjerter, vil han ofte prøve den muligheten. For eksempel med Hx i hjerter kan du være ganske sikker på at øst vrir hjerter honnør i stikk 2. Det er vel også ganske sikkert at vest ville spilt ut en honnør i hjerter fra ess-konge kombinasjon.
Altså kan du plassere øst med 3-kort hjerter og 2-kort ruter samt 7-kort kløver etter åpningen, vest spilte ut kløver 7 fulgt av kløver 3 for å indikere 2-kort farge. Det gir øst fordelingen 1-3-2-7!
Du lar derfor spar 9 seile, og da vinner du din kontrakt når kortene så ut som dette
Ganske så logisk og ganske så mulig å finne ut av ved bordet, ikke sant?