Hva er beste spilleføring her

I dag blir det en spilleprøve hentet fra det virkelige liv, internett bridge med- og mot robot.

Det er lagkamp, du er SYD og har blitt spillefører i 6 spar etter et offensivt meldingsforløp hvor roboten i nord fikk fart etter en rolig start.

Utspillet fra vest er hjerter 2, øst følger med tieren og du vinner med esset. Hvordan spiller du kortene herfra?

Her er det viktig å være forsiktig. Først ser du at det er en «hardmeldt» slem, denne har ikke så veldig mange meldt og oppgaven er derfor å vinne 12 stikk.

Videre har motparten meldt noen ganger selv om de har relativt lite honnørpoeng, det tyder på fordeling.

Så hvordan kommer vi til 12 stikk?

Det kan være at finessen i spar ordner seg med trumfen 3-2, da vinner du vel 13 stikk ved å trumfe en hjerter og la damen seile.

Men hva om trumfen skulle være 4-1?

Det hadde vært leit, for da kan motparten få 2 stikk i trumf ved å presse deg til å trumf den siste hjerteren.

Du ønsker heller ikke å spille ruter til blindemann, hvis finessen i spar ikke går vil du være i fare for å få en ruterstjeling på deg.

Så hva er løsningen?

Hva med å spille en LITEN SPAR i stikk 2?

Som tenkt så gjort, kortene så ut som dette

En liten spar til damen vant øst med kongen og vridde kløver. Den vant du med esset, nå spiller du en hjerter til stjeling med spar 4, tar for spar knekt og spar 10, ruter til damen og spar ess med avkast av kløver 4. Ruter til blindemann sikrer kontrakten for 12 stikk og trampeklapp.